Het eerste wat bezoekers van een faciliteit vaak zien, en daarmee van grote invloed op de eerste indruk, is de vloer. Daarmee is vloeronderhoud een essentieel onderdeel van de dienstverlening van schoonmaakbedrijven. Schoonmaakbedrijven moeten voortdurend innoveren om klanten aan te trekken en te behouden en moeten op de hoogte blijven van zowel huidige als toekomstige trends om succesvol te zijn.
In dit artikel beschrijven we 5 trends die vloerreiniging in Europa zullen bepalen en die relevant zijn voor schoonmaakbedrijven.
Schoonmaaktrend 1: veiligheid en duurzaamheid zijn essentieel
- Medewerkers veilig houden en werken in een schone en hygiënische omgeving is niet langer alleen een verwachting, het is een wettelijke vereiste.
- Kantoren zijn onderdeel van talentwerving en werving, dus het is belangrijk dat de uitstraling en de welzijnsbeleving van werkplekken extra aandacht krijgen.
- Open kantoortuinen, gedeelde werkplekken en flex-plekken zijn in populariteit toegenomen, waardoor er meer aandacht is voor infectiepreventie, die zeer nauwkeurige schoonmaakwerkzaamheden vereisen om werknemers te beschermen.
- Meer bewustzijn van beroepsrisico's voor schoonmaakmedewerkers heeft geleid tot meer vraag naar veiliger werken en schoonmaakmachines.
Veiligheid en milieu zijn nauw met elkaar verbonden. Europese regeringen stimuleren verandering door te streven naar een vermindering van de CO2-uitstoot met 20% tegen 2025. De Europese Commissie heeft EU-criteria voor groene overheidsopdrachten gedefinieerd om het voor overheidsinstanties gemakkelijker te maken om goederen, diensten en werken aan te schaffen die een verminderde impact op het milieu hebben.
De verplichte EU Ecolabel criteria areas voor reiniging omvatten :
Gebruik van schoonmaakmiddelen met een lagere impact op het milieu
Gebruik van microvezelproducten
Vermindering van het productgebruik door gebruikers te motiveren de juiste doseringen te gebruiken en overdosering te vermijden
Opleiding van het personeel
Basis milieubeheersysteem
Vast afval sorteren en verwijderen
En optionele criteria zoals:
Verhoogd gebruik van schoonmaakproducten met een lage impact op het milieu
Gebruik van geconcentreerde, onverdunde reinigingsmiddelen
Gebruik van hulpmaterialen met een lage impact op het milieu
Schoonmaaktrend 2: besparingen realiseren als onderdeel van de dienstverlening
Schoonmaakprocessen ondergaan een transformatie. Nieuwe contracten vereisen nu vaak het genereren en delen van besparingen met de eindklant.
Met name in vloeronderhoud geeft deze vraag vorm aan de ontwikkeling van schrobzuigmachines die maximale productiviteit mogelijk maken met functies zoals:
- Slimme borsteldruktechnologie voor meer autonomie van de batterij
- Intuïtief ontwerp en wendbaarheid om de productiviteit te verhogen
- Betere dosering van water en reinigingsmiddelen middels technologie
Schoonmaaktrend 3: de vraag naar geschoold personeel
De toenemende vraag naar snelle en efficiënte hygiëneresultaten alsmede duurzaamheids optimalisatie vraagt om hoger geschoold personeel. Om hun dienstverlening op het hoogste niveau te houden, moeten schoonmaakbedrijven hun medewerkers aantrekken, opleiden en behouden.
Fabrikanten van schrobzuigmachines ontwikkelen technologieën die zijn ontworpen om de klanttevredenheid te verhogen en om medewerkers te motiveren, zoals:
- Voorgedefinieerde reinigingsprogramma'sGeïntegreerde trainingsmodules in de machine
- Intuïtieve dashboards
- Interface voor vloerverzorgingsmachines
Schoonmaaktrend 4: meer data en digitalisering
Nieuwe uitdagingen, tijdsdruk en een drang naar nog hogere productiviteit zorgen ervoor dat schoonmaakbedrijven actief op zoek zijn naar nieuwe technologie die hen een totaaloplossing kan bieden. Met cloud-technologieën kunnen werkgevers nu 24 uur per dag op afstand volledig inzicht hebben in de aanwezigheid van werknemers, naleving en volledige machine-tracking.
Telemetriemodules kunnen de manier waarop machines worden onderhouden drastisch veranderen door proactieve services te bieden die het risico op stilstand helpen beperken met functies zoals:
- Service op afstand
- Volledige onderhoudshistorie geregistreerd
- Batterijbeheer
Schoonmaaktrend 5: data-driven schoonmaken
In combinatie met de digitale trend is schoonmaken geëvolueerd naar meer 'op feiten gebaseerd' schoonmaken. Terwijl het schoonmaken moest gebeuren volgens een vooraf gedefinieerd schema en indeling, kunnen schoonmaakwerkzaamheden nu worden uitgevoerd in geïdentificeerde gebieden die dit vereisen. Dankzij intelligente reinigingsmachines en aangesloten analytische tools weten schoonmaakbedrijven precies welk deel van een faciliteit gereinigd moet worden en het gebruik van een specifieke machine.
TASKI IntelliTrail 2.0 registreert, bewaart en communiceert bijvoorbeeld meerdere datapunten tijdens het gebruik. Na verloop van tijd kunnen schoonmaakbedrijven, in combinatie met de service historie en andere datasets, het gebruik en de werking van hun machinepark begrijpen, wat leidt tot beter inzicht en beter gefundeerde veranderingen die uiteindelijk tot betere prestaties leiden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Referenties
New EU Green Public Procurement Criteria for Indoor Cleaning Services
18 December 2018
Om de concurrentie voor te blijven, maakt het hebben van de juiste schrobzuigmachine een groot verschil. Ontdek TASKI ULTIMAXX, de ultieme generatie schrobzuigmachines.